Historien har gang på gang vist oss at store, omveltende kriser skaper innovasjon, og kan drastisk endre hvordan hverdagen ser ut «på den andre siden».
Covid-19 Pandemien er intet unntak, og de fleste har fått merke dette på kroppen. Men, mange bedrifter har enda ikke fullført den nødvendige transformasjonen og få har utnyttet mulighetene.
Dette kommer til å gjøre seg særlig gjeldende innenfor salg, noe det anerkjente konsulentfirmaet McKinsey viser gjennom flere store undersøkelser de siste tre årene.
Tallene er tydelige, og det er særlig interessant at dette også gjelder uavhengig av land eller bransje. Her er noen flere erfaringer:
- Innkjøpere sier at de har mellom 1,5 og 2 ganger høyere sannsynlighet for å velge den leverandøren som presterer best digitalt.
- Mange tror at kostnader knyttet til møter og reising kan halveres med gode digitale løsninger.
- De salgsselskapene som lykkes best med å kombinere det digitale med «den menneskelige touchen» – vil kunne doble omsetning og resultater sett i forhold til konkurrenter som ikke lykkes med dette.
- Salgsteam som har omfavnet en «digital» eller «hybrid» salgsmodell, opplevde mer enn 60% vekst allerede det første året.
Hva er så de største utfordringer med dette spør McKinsey? Svaret er endringsfrykt- og status quo! Enten det er selgere som er blitt inngrodd i sine rutiner, eller ledere leder som husker «glansdagene» med canvassalg og fysiske møte, kan de være vanskelige å overbevise.
Likevel kan det å være gode på digitale møter vise seg å være helt essensielt for å unngå å bli akterutseilt.
Vil du vite mer kan du følge linkene under, de er også hovedkilde for denne artikkelen:
- https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/survey-us-b2b-decision-maker-response-to-covid-19-crisis
- https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/omnichannel-in-b2b-sales-the-new-normal-in-a-year-that-has-been-anything-but
- https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/survey-global-b2b-decision-maker-response-to-covid-19-crisis